האם העבר הוא פרה קדושה ואסור לגעת בו? האם בעידן הדיגיטלי שמשנה את חוקי המשחק עדיין נכון להיאחז במה שנעשה בעבר? האם נכון לקחת מותגים שחדלו לפעול ולתת להם חיים חדשים רק מתוך רגש נוסטלגי? עד כמה הרדיפה אחר העכשווי, המעודכן והצעיר מכתיבה החלטות כמו שינוי שמו של מוסד ושל הלוגו שלו? מה הקשר בין כל אלה להצלחה כלכלית של מותג? האם יש קשר בין הביקורת של קהילת המעצבים על מהלכי מיתוג לא מוצלחים לבין ההתקבלות שלהם בקרב הקהל הרחב? ועד כמה הקהל הרחב בכלל שם לב למהלכים האלו?
בשאלות אלה ורבות אחרות ידונו בכנס ״בחזרה לעתיד״ שיוזם מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל. ״בחזרה לעתיד״ הוא כנס ראשון מסוגו שיעסוק במותגים אייקוניים ישראליים שנדרשו לעדכן את תדמיתם בשנים האחרונות וביניהם: מוזיאון תל אביב, האוניברסיטה העברית, אתא, משכית, אמקור, רמיקוב ועוד.
הכנס יתקיים ב 2.6 בשנקר וילווה בתערוכה שתציג פריטים מהעבר מול ההווה ותוצג עד 16.6
מוזיאון תל אביב, אמקור, משכית, האוניברסיטה העברית ואתא הם רק כמה מוסדות ומותגים אייקוניים שנדרשו לעדכן את התדמית שלהם בשנים האחרונות. כיצד מתבססים על העבר ונותנים לו פרשנות חזותית הקשורה לטרנדים עכשוויים? מתי צריך לוותר על הישן כדי ליצור משהו חדש ומתי כדאי להתבסס על המורשת ולעדכן אותה? מה בין נוסטלגיה לבין הרצון להיות חדשני? וכיצד מעצבים שעובדים עם אייקונים תרבותיים נותנים לעבר פרשנות חזותית עכשווית, מבלי לאבד את הזהות המקורית שלהם?
בשאלות אלה ורבות אחרות יעסוק הכנס ״בחזרה לעתיד״, שיוזם מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל. הכנס יעסוק במותגים אייקונים ישראלים שנדרשו בשנים האחרונות לעדכן את תדמיתם באמצעים עיצוביים כאלה ואחרים וביניהם: רמיקוב, אתא, אמקור, האוניברסיטה העברית, משכית, מוזיאון תל אביב ועוד.
יובל סער, ראש מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל: ״במהלך הכנס נבדוק עד כמה מותגים היום, בעידן הדיגיטלי ובהווה שמשתנה בקצב מהיר, יכולים לשמור על האייקוניות שלהם ולהיחשב על זמניים. נדון במתח שבין הרצון לשמור על האפיל של המותגים הידועים, שהצלחתם מוכחת, לבין הצורך להיחשב עדכניים ועכשוויים בכדי לחזק את ההצלחה הכלכלית של המותג. בנוסף נעלה לדיון שאלות מעניינות כמו האם העבר הוא פרה קדושה שאסור לגעת בה, בין השאר על רקע מקרים כמו זה של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק ששינה לגמרי את הלוגו האייקוני שלו ואף קיצר את השם שלו באופן רשמי למה שהיה שם החיבה שלו The Met”.
הכנס שיתקיים ב-2.6 ייפתח בהרצאה של גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, תחת הכותרת ״לא רטרו״. בכנס ייערכו פאנלים וביניהם:
בין מוזיאון תל אביב והאוניברסיטה העברית למוזיאון ארץ ישראל ואוניברסיטת תל אביב – מנחה: עודד בן יהודה, המחלקה לתקשורת חזותית שנקר ובהשתתפות מיכל סהר, המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל ודקל בוברוב, ראש המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר.
בין משכית לאתא – מנחה: יערה קידר (מכון התלבושות של המטרופוליטן); משתתפים – טל עמית (ארכיון האופנה של שנקר), שרון טל (משכית), יעל שנברגר (אתא).
פאנל סיכום – פרופ׳ ירום ורדימון, דיקן הפקולטה לעיצוב בשנקר; פרופ׳ עדי שטרן, נשיא בצלאל; ליסה פרץ, עורכת גלריה שישי (הארץ); יובל סער, ראש מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל.
כמו כן, יתקיימו שלוש הרצאות תחת הכותרת ״בין אמקור, לפיד ורמיקוב״:
- עזרי טרזי – העיצוב מחדש של מקררי אמקור.
- שלומי איגר – העיצוב מחדש של משחק הרמיקוב.
- מאיה בן דוד ויהונתן הופ – אוצרי התערוכה ״פועל יוצא״ בבית בנימיני שבודקת מה היה קורה אם מפעל לפיד היה ממשיך לפעול.
בחזרה לעתיד – התערוכה
בתערוכה יוצגו פריטים של מותגים אייקוניים מהעבר של המותגים שידונו בהם בכנס – אמקור, רמיקוב, אתא, משכית, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב ועוד – ולצדם העיצובים החדשים כפי שהם מופיעים ומוצגים כיום.
בין המציגים: אריאל שקל – שיצרה מערך תדמית חדש לאוניברסיטה העברית בירושלים; מיכל סהר – שיצרה תדמית ולוגו חדשים למוזיאון תל אביב; עזרי טרזי – שעיצב מחדש את המקררים של אמקור; שלומי איגר – שעיצב מחדש את משחק הרמיקוב המיתולוגי; שרון טל – שחברה לרות דיין והחזירה לחיים את משכית, המותג שהמציא את המונח “אופנה ישראלית”; וכן סטודנטים בשנה ג׳ בשנקר שהשתתפו בסדנת ״בחזרה לעתיד״ במסגרת “שבוע מרקחה”, התנסו בהחייאת מותגים כתרגיל אקדמי והפיחו חיים בסוסיתא, עסיס, עיתון דבר והלוף הצבאי, שבשילוב הטופו העדכני הפך ל״לופו״.
בחזרה לעתיד
כנס: יום חמישי 2.6, 13:00-19:00
תערוכה: 2-16.6, פתיחה: 2.6 בשעה 19:00